Ի՞նչ է պատահում մարդուն, երբ նա հայտնվում է այլ աշխարհում

  • 28/06/2023

Manvel Sargsyan

Ի՞նչ է պատահում մարդուն, երբ նա հայտնվում է այլ աշխարհում: Հասկանալի է, որ նա կամ հարմարվում է այս աշխարհին, կամ հարմարեցնում է իր հայեցողությամբ։
Կովկասյան տարածաշրջանի ժողովուրդների համար այս տարածաշրջանի անցումը Ռուսաստանի տիրապետության տակ հավասարազոր էր նախկին կյանքին հրաժեշտ տալուն։ Բայց, նոր պայմաններում, ոչինչ չլուծեցին։ Նոր իշխանությունն անմիջապես բոլորին պարտադրեց իր կյանքի չափանիշները։ Հպատակ ժողովուրդների ցանկացած գործունեություն գնահատվում էր որպես հերետիկոսություն։ Եվ, եթե Հյուսիսային Կովկասում տասնամյակներ շարունակ իրականացվում էր ռազմական ճնշելու քաղաքականություն, ապա Հարավային Կովկասում ցարական վարչակազմի հիմնական ռազմավարությունը ժողովուրդների բաժանման և պառակտման ռազմավարությունն էր։

Ցարական կառավարությունը շատ բծախնդիր կերպով հաշվարկեց Կովկասում այս կամ այն էթնիկ խմբի քաղաքական կոնսոլիդացիայի հնարավորությունները։ Ըստ այդմ, պարբերաբար իրականացնում էր վարչատարածքային սահմանազատումներ՝ հետապնդելով էթնիկ խմբերի պառակտման նպատակ։ 1840-ին Հայկական մարզը վերացվել է։ 1840 թվականի ապրիլի 10-ին Նիկոլայ I կայսրի հրամանագրով Իմերեթը, վրացական նահանգները և Հայկական մարզը միավորվեցին մեկ վարչատարածքային միավորի մեջ՝ Վրաց-Իմերեթական նահանգ՝ Թիֆլիս կենտրոնով, իսկ Անդրկովկասի արևելյան բոլոր գավառները միավորված էր մեկ միավորի մեջ՝ Կասպիական մարզում՝ Շամախի կենտրոնով։
Բայց վարչատարածքային բարեփոխումը սրանով չավարտվեց։ Պարբերաբար ցարական վարչակազմը վերաձեւում էր րեգիոնը՝ ըստ իր հասկացողության։ Ինչ-որ փուլում՝ 1849 թվականին, ձևավորվում է Էրիվանի գավառը՝ Էրիվան կենտրոնով, որը ներառում էր Էրիվանի, Նախիջևանի և Ալեքսանդրապոլի շրջանները, Մեղրիի հատվածը և Կապակ գյուղը։ Այս գավառը իր տարածքում գործնականում համապատասխանում էր Հայկական մարզին, բացառությամբ Ալեքսանդրապոլի գավառի և մի շարք փոքր տարածքների։
Դարձյալ հետաքրքիր է, որ հայաբնակ Ալեքսանդրապոլի շրջանը միացնելով նորաստեղծ Երևանի նահանգին (թեև առանց Ջավախքի), Սյունիքն ու Արցախը կրկին մնացին այս գավառից դուրս։ Այս համատեքստում զգալի հետաքրքրություն է ներկայացնում 1867 թվականի դեկտեմբերի 9-ի թագավորական դեկրետը, որի համաձայն տարածաշրջանում ձևավորվել է Ելիզավետպոլյան գավառ՝ Ելիզավետպոլ (Գանձակ) կենտրոնով, որը ներառում էր Թիֆլիսի, Էրիվանի և Բաքվի գավառների մի շարք տարածքներ։ Այս գավառը հետաքրքիր է նրանով, որ ներառում էր Արցախը, Սյունիքի մեծ մասը և Էրիվան գավառից պոկված Տավուշն՝ հայ բնակչությամբ։ Ըստ այդմ, այս գավառի ամբողջ արևմտյան մասը գործնականում հայաբնակ էր։

Համաձայն Ռուսական կայսրության բնակչության 1897 թ. առաջին ընդհանուր մարդահամարի, 552,822 մարդ (62,93 %) մահմեդականներն էին, հայ – 298685 մարդ (34.0 %), ուղղափառ – 10,429 մարդ (1.19 %)։ Հայ բնակչությունը կենտրոնացած էր հիմնականում Արցախում ( Լեռնային Ղարաբաղ ), որտեղ նրանք կազմում էին բնակչության ավելի քան 96%-ը։

Կովկասում հայերի հիմնական կոնտինգենտի բնակեցման պատկերն ավելի հստակ ներկայացնելու համար մեջբերեմ նույն 1897 թվականի Երեւանի (Էրիվան) գավառի մարդահամարի տվյալները։ Ըստ 1897 թվականի մարդահամարի տվյալների վերջնական հաշվարկի տարի գավառում ուներ 829556 բնակիչ։ Հայեր՝ 441,000 (53,2%), թաթարներ (ադրբեջանցիներ) – 313 176 (37,7%), քրդեր – 49 389 (5,9%) եւ ռուս – 15937 (2,1%).

1913 թվականի Առաջին համաշխարհային պատերազմի սկզբում երկու գավառներում էլ ապրում էր մեկ միլիոն բնակիչ։ Փաստորեն, 19-րդ դարի երկրորդ կեսին հայ ժողովուրդը երկու մասի էր բաժանվել Կովկասի երկու կենտրոնական գավառներում՝ կազմելով ավելի քան 55%-ը Երևանի նահանգում և 34%-ը հարևան Ելիզավետպոլի նահանգում ։ Հասկանալի է, որ առանձին ապրելը զգալի զսպող ազդեցություն է ունեցել ժողովրդի երկու հատվածների զարգացման մակարդակի վրա և չի ուղեկցել նրա սոցիալական ինտեգրմանը։
Հարկ է նշել, որ Երևանի նահանգի ռազմավարական արժեքը կայսրության համար անհերքելի էր։ Կայսերական շահերը թելադրում էին իրենց պայմանները։ Ռուսաստանի գլխավոր ռազմաբազան մնացել է Ալեքսանդրապոլում։ 20-րդ դարի սկզբին երկու երկաթուղային գիծ կառուցվեց դեպի Թուրքիա և Պարսկաստան։ Երկու ճյուղերն էլ անցկացվել են Երևանի նահանգի տարածքով։ Այնուամենայնիվ, նահանգը զերծ մնաց արդյունաբերական զարգացումից։ Նավթային արդյունաբերության զարգացումը և այս արդյունաբերության կենտրոնի՝ Բաքվի զարգացումը 19-րդ դարի վերջից փոխեցին Կովկասի բնակչության տնտեսական առաջնահերթությունները։ Սկսվեց հայերի և մահմեդականների զանգվածային գաղթը Բաքու։
Տնտեսական այս միտումները ոչ մի կերպ չեն նպաստել վարչականորեն պառակտված հայ ժողովրդի սոցիալական ինտեգրմանը։ Պետք է հաշվի առնել, որ Հայկական մարզ, իսկ ավելի ուշ՝ Երևանի գավառ տեղափոխված հայերը հիմնականում հարևան մահմեդական երկրների ճնշված և անապահով շերտերի ներկայացուցիչներ էին։ Այդ երկրների զարգացման մակարդակն այս ընթացքում չափազանց ցածր է եղել։ Իսկ հայերը տարբեր համայնքների ներկայացուցիչներ էին, որոնք կորցրել էին իրենց լավագույն մշակութային ավանդույթները: Մշակութային ժառանգության ուսումնասիրությունը ցույց է տալիս, թե ինչ խորությամբ են դեգրադացվել հայերի բազմաթիվ սերունդներ Օսմանյան կայսրությունում ապրելու տարիներին։

Ինքը՝ Կովկասը, որտեղ մարդիկ տեղափոխվեցին, XIX դարի սկզբին աղքատ տարածք էր՝ առանց քաղաքների և հարմարավետ գյուղերի։ Սա չէր կարող չազդել վերաբնակիչների մարդկային որակների վրա։ Բազմաթիվ պատմական տվյալներ ցույց են տալիս, որ միգրանտների տարբեր ալիքներ միմյանց վերաբերվել են ծայրահեղ բացասաբար՝ հաճախ թույլ չտալով նոր միգրանտներին բնակություն հաստատել իրենց բնակության գոտում: Մարդիկ միմյանց տեսնում էին որպես հակառակորդներ և մրցակիցներ։ Շատ երկար ժամանակ սոցիալական ինտեգրացիա տեղի չի ունեցել։

Բայց, այնուամենայնիվ, քաղաքական իրավիճակի կտրուկ փոփոխությունը չէր կարող չազդել հայության սոցիալ-մշակութային կյանքի որակի վրա։ Երևանի և Ելիզավեպոլի նահանգները դարձան ոչ միայն հայկական մշակույթի նոր ծաղկման խթան, այլ նաև Հայաստանի երբեմնի Մեծության առասպելի վերածննդի խորհրդանիշ։ Հայրապետական ընտանիքները քայքայվեցին՝ հնարավորություններ բացելով եվրոպական տիպի ընտանիքների ձևավորման համար։
Հիմնականում հայաշատ քաղաքներն ի հայտ են եկել եվրոպական ոճի տներով։ Ավանդական կացարանը՝ գլխատները , սկսեցին անցյալում մնալ։ Ելիզավետպոլի նահանգի գյուղական բնակավայրերի հետ ծանոթությունը ցույց է տալիս, որ այդ շրջանի ժողովրդական ճարտարապետությունը ձեռք է բերել բարձր մշակույթ։ Ընդհանուր առմամբ Ելիզավետպոլի նահանգի բնակչության շրջանում մշակութային զարգացման ավելի բարձր մակարդակ է նկատվել ։ Այստեղ, մասնավորապես, ազդել է գերմանացի վերաբնակիչների մշակութային ուժեղ ազդեցությունը։

Սակայն, ի տարբերություն կենցաղային մշակույթի, հայերի քաղաքական մշակույթը զարգացում չի ստացել։ Սա չափազանց կարևոր խնդիր է, որն ինձ ստիպեց դիմել պատմությանը։ Նկարագրված ժամանակաշրջանից սկսվեց նոր կործանարար դոգմաների ի հայտ գալը հայերի քաղաքական աշխարհայացքում։ Հայ ժողովրդի շահերը գնալով նույնացվում էին Ռուսաստանի կայսերական շահերի հետ. Ռուսաստանը իսկապես սկսեց ընկալվել որպես հովանավոր և «փրկիչ»: Այլ կերպ չէր կարող լինել այն մարդկանց համար, ովքեր վերապրել են աղքատության ու կեղեքման տարիներ իսլամական աշխարհում:

Սակայն ժամանակի ընթացքում ծնվեց Ռուսաստանի հակառակ կերպարը՝ հայ ժողովրդի թշնամին։ Սա ուղեկցվել է 20-րդ դարի սկզբին հայ ժողովրդի դեմ սկսված բռնաճնշումներով, բայց ոչ միայն։ Հասարակական-քաղաքական վերափոխումներ սկսվեցին նաեւ հարեւան Օսմանյան կայսրությունում, որտեղ ապրում էր հայ ժողովրդի մեծ մասը։ Այնտեղ էլ կենսապայմաններն արմատապես փոխվել են։ Քաղաքական իրողություններին անդրադառնալու ունակության բացակայությունը թույլ չտվեց հայերին համարժեք գնահատել իրենց շուրջ ծավալվող արագ փոփոխությունները։

Քաղաքականության մասին կենցաղային պատկերացումները կեղծ համոզմունքներ են ծնել անվտանգության մասին: Սխալները առաջ բերեցին դոգմաներ, որոնք գոյություն ունեն մինչ օրս: Հայերի համար սկսվեց մեծ ավերածությունների շրջանը։
Սա է լինելու մեր զրույցի հիմնական թեման։